Тема. Від зими – до весни.
Мета.
Закріплювати вміння учнів добирати рими, вправляти їх у складанні віршових
рядків; розвивати поетичні здібності дітей, їхнє мовлення, інтерес до
навколишнього світу; прищеплювати любов до природи, прагнення оберігати
її.
Хід години
І. Організація класу.
-
Діти, по даруйте один одному свої посмішки, і розпочнемо роботу.
II. Повідомлення теми і
мети.
-
Сьогодні ми поговоримо про дві пори року-зиму і весну. 15 лютого буде свято
Стрітення-зима зустрічається з весною. Щоб ця зустріч відбулася, я пропоную вам
побудувати місток між цими порами року.
III. Робота над темою.
-
Діти, як би ви описали зиму?
-
Давайте пригадаємо, як описали її ваша однокласниця у своєму вірші.
Прийшла зима
Прийшла до нас королева зима,
Засипала снігом ліси і поля.
Дерева
вже білі, блакитні і сині,
Зелені
стоять лиш красуні-ялинки.
А на
червоній горобині
Червоногруді снігурі.
Ось
яка гарна буває вона -
Сніжна, морозна зима чарівна.
(Л.Денисенко)
- А
тепер вам пропоную послухати, як звучить місяць лютий у творі П.Чайковського із
циклу «Пори року». Звучить музика.
- Що
ви уявляли, слухаючи музику?
- Які
почуття вона у вас викликала?
- Як
ви думаєте, що потрібно для пробудження природи? (сонце, тепло)
- Щоб
сонечко з'явилось і пригріло, треба його розбудити. Якщо ви будете правильно
виконувати завдання, сонечко прокинеться і почне будити все навколо від зимового
сну.
Завдання 1.
-
Пронумеруйте рядки,щоб вийшов вірш
Сонечко, піднімайся,
Звесели луг і поле.
Розбуди все навколо,
Струмочками умивайся,
(1, 3,
4, 2)
-
Молодці! Сонечко ми розбудили.
Воно
засвітило, пригріло, почало травичку будити. Допоможемо йому?
Благословіть, мати, весну закликати!
Весну
закликати, зиму проводжати!
Зимочку в візочку, літечко в човничку,
Вже
поле й гай збудилися від сну,
Тож
час і нам стрічать весну!
Завдання 2.
-
Доберіть і допишіть римовані рядки
Сонечко яскраво...., світить,
сяє
І
травичка.....,
оживає, прокидається
Зеленіють вже...., луки, горбочки
Стрімко мчать із них....., ріки, струмки
(Сонечко яскраво сяє,
І
травичка оживає,
Зеленіють вже горбочки,
Стрімко мчать із них струмочки)
-
Зазеленіла травичка. Відгадайте,що скоро з'явиться.
На
лужку, погляньте, діти,
Розцвіли весняні... (квіти).
З-під
снігу дуже ніжний
Пробився до нас ... (підсніжник).
А біля
лісу, де горбок,
З'явився перший (пролісок)
Завдання 3.
-
Перші весняні квіти дуже ніжні й гарні. Давайте спробуємо передати цю красу у
вірші.
Виберіть із запропонованих слів рими, допишіть і прочитайте
вірш.
Пролісок...
Який
же він...!
На
нього я милуюся,
Красі
його...
До нас
у...
Заглядає....,
Бо уже
до нас
В
гості йде...
Запропоновані слова:
гарненький, дивуюся, маленький, віконечко, весна, сонечко.
(Пролісок маленький,
Який
же він гарненький!
На
нього я милуюся,
Красі
його дивуюсь.
До нас
у віконечко
Заглядає сонечко,
Бо уже
до нас
В
гості йде весна)
Фізкультхвилинка
Ось
іде до нас весна (марширують діти)
Все
навколо оживає (Розводять руки в боки)
Підсніжники прокидаються (Потягнулися)
Проліски усміхаються (Посміхаються)
Пташки
прилітають (Махають руками)
Діти
вибігають (біг на місці)
Весну
зустрічають (зупинились і сіли за парти)
Завдання 4.
- А
сонечко пригріває, радіє, пустує. Що ж воно робить? Давайте
дізнаємось.
Сонце,
послало, промені,
Залоскотало, деревце.
Бруньки, набубнявіли.
З'являться, листки, скоро.
-
Пригадайте, як працювати з буріме.
Спочатку прочитай слова
І риму
до них знайди.
А
потім їх в кінець рядка
Візьми
і запиши.
Додай
до них і решту слів
Та
перевір рядки.
Якщо
все правильно зробив-
Вірш
прочитаєш ти.
(Сонце
промені послало,
Деревце залоскотало.
Набубнявіли бруньки,
Скоро
з'являться листки.)
-
Пробудилися від сонця і травичка, й квіти, і дерева. А щоб веселіше було у лісах
і парках,треба погукати птахів із теплих країв.
Завдання 5.
-
Складіть вірш за даними рядками.
(Що?
Яке?) сяє
І
промінчиками грає
(Що
зробили?) струмки
(Що
зробили?) пташки
(Сонечко яскраве сяє
І
промінчиками грає.
Задзюрчали струмки,
Заспівали пташки.)
-
Птахам треба чимось живитись. Допоможемо сонечку збудити комашок?
Завдання 6.
-
Замініть виділені слова антонімами, прочитайте вірш.
Ось
вже сонечко-жучок
Холодить на пеньку бочок
Ледарюють малі мурашки
Завмерлі всі комашки.
(Холодить-гріє, ледарюють-трудяться, завмерли-ожили.)
-
Птахи мають удосталь їжі, весело співають. Почувши їхній спів, прокинувся від
зимової сплячки їжачок.
Завдання 7.
-
Складіть вірш, додаючи риму.
Їжачок
тепло...,
Із
кубельця...,
Потягнувся і..,
- Як
же довго я...!
(Їжачок тепло відчув,
Із
кубельця визирнув,
Потягнувся і сказав:
- Як
же довго я проспав!)
- Від
тепла і весняного шуму прокинулись у барлозі ведмеді. Вперше вивели свої
ведмежат подивитися на світ.
- Якою
ви уявляєте ведмежу сім'ю? Розкажіть. (Відповіді учнів).
Завдання 8.
-
Складіть вірш за поданим початком.
У
ведмедів мами й тата
Вже
з'явилися ведмежата.
(Симпатичні, клишоногі
Вийшли
разом із барлогу.)
IV. Підсумок години.
-
Молодці, діти! Ви добре попрацювали і ми побудували між зимою і весною міцний
місточок. Всі ви були сьогодні творчі, активні, тому сподіватимемося, що весна
не забариться і скоро завітає з сонечком, теплом, квітами, пташками, гарним
настроєм. Давайте разом закличемо весну, промовивши хором: «Ми чекаємо на
тебе, весно!»